Najaar

Najaar

donderdag 23 december 2010

Helleborus




De Helleborus is rond de kerst voor mij favoriet als decoratie in huis.De tere bloemetjes in de zachtgroen/witte tinten zijn zo mooi.



De Helleborus wordt ook wel Kerstroos genoemd ,dit is ten onrechte.De naam is afgeleid van het Duitse kerstlied "Er ist ein Ros entsprungen" uit 1609 ,dat gaat over het Bijbelboek Jesaja. Hierin wordt gesproken over een roos die bloeit in de koude winternacht.



De officiële Nederlandse naam is heel wat minder mooi: Nieskruid of Nieswortel.De gedroogde en tot poeder vermalen wortel zorgt bij het opsnuiven voor niesbuien.




Al in de tijd van Alexander de Grote was de plant bekend door zijn genezende werking bij depressies en waandenkbeelden.Overigens is de Helleborus van de wortel tot en met de zaden zeer giftig. Volgens verhalen stierf Alexander de Grote aan een overdosis van dit kruid.




Dus wordt de kerststress je teveel .......... met mate

5 opmerkingen:

Room Seventeen zei

Oh mooi zeg....Misschien ga ik morgen toch maar geen Amarillys halen maar een Helleborus....

Thuis bij Tjits zei

wat een mooi verhaal!! ik kijk vanaf nu heel anders naar de Helleborus haha!

lieve kerstgroet van Tjitske

Hannekie(Sisterly) zei

wat een leuk verhaal..wist ik allemaal niet joh. ik vind hem ook prachtig. mooie fotos ook.jij ook hele fijne dagen hoor bep
veel liefs hannie

Unknown zei

hier staat hij al een paar weken te stralen en te bloeien als een gek! Maar dat ie giftig was, dat wist ik niet, zal het even met de kleinste katteboy bespreken!!!;)

Liefs,
lynda

It's me zei

Mooi !!!.......Fijne kerstdagen !!!....geniet .....liefs van mij........dikke kerstknuffel......

x
xxx
xxxxx
xxxxxxx
xxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxx
||
||